EkonomiHaberlerTarım

Ege’nin Ağustos Ayı İhracatı 1,5 Milyar Doları Aştı

Ege İhracatçı Birlikleri (EİB), ağustos ayında 1 milyar 531 milyon dolar ihracata imza attı. EİB 2024 yılı ağustos ayındaki 1 milyar 541 milyon dolarlık ihracat performansının yüzde 1 gerisinde kaldı.2025 yılında başarılı bir ihracat grafiği ortaya koyan Ege Hububat Bakliyat Yağlı Tohumlar ve Mamulleri İhracatçıları Birliği, ağustos ayında ihracatını yüzde 21’lik artışla 83 milyon dolardan 101 milyon dolara çıkardı ve EİB bünyesinde ihracat artış rekortmeni oldu. Son 1 yıllık dönemde ihracatını 1 milyar 70 milyon dolara çıkaran EHBYTİB 2023 yılında kırdığı 1 milyar 65 milyon dolarlık ihracat rekorunu 5 milyon dolar geliştirdi.Su ürünleri, kanatlı, yumurta, süt ürünleri ve bal sektörlerini bünyesinde barındıran Ege Su Ürünleri ve Hayvansal Mamuller İhracatçıları Birliği 1,9 milyar dolar ihracat hedefine emin adımlarla ilerliyor. ESÜHMİB 2024 yılı ağustos ayında 144 milyon dolar olan ihracatını yüzde 10 artırarak 159 milyon dolar dövizi hanesine yazdırdı. 

Emek yoğun sektörler Türkiye’de uygulanan dezenflasyon programından dolayı ihracatta rekabette zorlanıyor. Bu da Ege Hazır Giyim ve Konfeksiyon İhracatçıları Birliği’nin ihracat performansına yansıyor. Geçtiğimiz yıllarda EİB bünyesinde ilk üç sıranın gediklisi olan EHKİB, ağustos ayında 100,6 milyon dolarlık ihracatla beşinci sırada kendisine yer buldu. 

2025 yılında ihracatta iklim krizinin etkilerini hisseden Ege Yaş Meyve Sebze İhracatçıları Birliği 94,8 milyon dolarlık ihracata imza attı. EYMSİB, 8 aylık dönemde 750 milyon dolarlık lezzeti dünya sofralarıyla buluşturdu. Temmuz ayında EİB bünyesinde ihracat artış rekortmeni olan Ege Tütün İhracatçıları Birliği ağustos ayında 90,6 milyon dolarlık ihracat gerçekleştirdi. ETİB’in ihracatı 2024 yılı ağustos ayına göre yüzde 5 azalış gösterdi. 

İklim krizinden dolayı kuru kayısıda rekolte kaybıyla sezona giren Ege Kuru Meyve ve Mamulleri İhracatçıları Birliği çekirdeksiz kuru üzüm ve kuru incir ihracatındaki performansıyla kuru kayısıdaki açığı kapattı ve ihracatını yüzde 3’lük artışla 66 milyon dolardan 67,8 milyon dolara taşımayı başardı. Almanya, ABD ve İtalya en çok ihracat yapılan ülkeler

 Ege İhracatçı Birlikleri’nden ağustos ayında 186 ülkeye ihracat yapılırken, ilk sırada 157 milyon dolarla Almanya yerini korudu. Almanya’ya ihracat yüzde 9 artarken ikinci sıradaki ABD’ye ihracat yüzde 20’lik düşüşle 113 milyon dolar oldu. Üçüncü sıradaki İtalya’ya ihracat yüzde 20’lik artışla 80,5 milyon dolardan 97 milyon dolara ilerledi. İhracatta en büyük artış ise Fas’a gerçekleşti. EİB üyelerinin 2024 yılı ağustos ayında Fas’a ihracatı 15,2 milyon dolar iken, 2025 yılında yüzde 242’lik artışla 52,1 milyon dolara fırladı. “İhracat hedeflerimizden uzaklaşıyoruz”

Ağustos  ayında, gerek Türkiye geneli gerekse Ege İhracatçı Birlikleri’nin ağustos ayı ihracat performanslarının paritenin itici gücüne rağmen 2024 yılı ağustos ayının gerisinde kaldığına dikkati çeken Ege İhracatçı Birlikleri Koordinatör Başkanı Jak Eskinazi, Türkiye’nin 2025 yılı sonu için belirlediği 280 milyar dolar ihracat hedefine ulaşabilmesi için geride kalan 4 aylık dönemde her ay 25,5 milyar dolar ihracat yapması gerektiğini, mevcut tabloya göre bu ihracat seviyesinin yakalanmasının olası gözükmediğini dile getirdi.Türkiye’de uygulanan dezenflasyon politikalarının üreten ve ihracat yapan sanayicileri ve tarım sektörlerini desteklemekten uzak kaldığını savunan Eskinazi, “Enflasyonun tek hanelere indirilmesini toplumdaki her kesim gibi biz de destekliyoruz. Ancak, sanayiciler ve ihracatçıların kan kaybettiği bir model üzerine kurgulanmış enflasyonu düşürme politikasının Türkiye’nin lehine sonuçlar doğurmayacağının da bilinmesini istiyoruz. Geçtiğimiz günlerde açıklanan büyüme rakamları incelendiğinde yüzde 4,8’lik büyümeye, Türk ekonomisinin hane halkı tüketimi, deprem bölgesindeki inşaat yatırımları ve inşaat sektörüne üretim yapan sanayi sektörlerinin katkı koyduğunu gösteriyor. Bu sağlıklı bir büyüme değil. Türkiye üretim ve ihracatla büyümeli. Çin ve Hindistan kendine özgü yöntemlerle ihracatçılarını destekliyor ve Türk ihracatçısına göre daha rekabetçi olmalarına zemin hazırlıyor. Biz ise döviz kurlarını enflasyon rakamlarının çok altında baskılayarak Türk ihracatçısının rekabetçiliğini ortadan kaldırıyoruz. Türkiye’nin de 150 bin ihracatçısının rekabetçiliğini sürdürebileceği destek mekanizmalarını hayata geçirmesi gerekiyor. Aksi takdirde son dönemde ciddi boyutlara ulaşan ihracatçı firma sayılarındaki düşüş daha da büyük boyutlara ulaşacak, konkordatolar artacak, istihdam düşecek. Unutmayalım toplumsal refahı artırmak için ‘İşimiz Üretim, Gücümüz İhracat’ ” şeklinde konuştu. 

İlgili başlıklar

Yorum yapın

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir