Köşe Yazısı

Çiğ Süt Maliyeti

Çiğ süt maliyeti hesabı, başlı başına bir sorundur. Herkesin kendine göre bir çiğ süt maliyet hesabı vardır. Bu maliyet hesabı karmaşası kesinlikle düzeltilmelidir. Maliyet hesabında “temel kabuller” esas alınmalıdır.

ABD’deki maliyet hesabı incelenirse bu temel kabuller ortaya çıkacaktır. Örneğin; borsa fiyatından arpa veya mısır fiyatına endekslenebilir. Ya da %18 proteinli süt yemine veya mısır + yonca fiyatına eşitlenebilir.

Ülkemiz için aklıma gelen 2 öneri var; 1 litre süt maliyeti 1 kg arpa + 1 kg yonca fiyatına ya da 2 kg arpa fiyatına eşitlenebilir. Bu fiyatların saptanması için Ankara Ticaret Borsası, Konya Ticaret Borsası gibi bir borsada oluşan fiyatlar esas alınabilir. Belli kabullerle tespitler yapılmazsa çiğ süt maliyeti konusu, şimdi olduğu gibi, ciddiye alınmaz.

Belli temel kabuller ile maliyet hesabı yapılır; sonrası tamamen çiftliğin, hayvan sahibinin, şirketin “özel” avantajları ve dezavantajlarıdır. Örneğin; kendi kaba yemini üreten, üretemeyen, ineğini zamanında gebe bırakan bırakamayan, buzağı kayıpları olan olmayan, yemi dışarıdan alan ve uzun mesafeden nakleden, kendi çalışan ya da eleman çalıştıran işletmeler gibi.

Bence Ulusal Süt Konseyi (USK) ilk olarak “temel kabuller” üzerinde çalışmalıdır. Çiğ süt maliyetinin herkese göre değiştiğini biliyoruz. Çünkü her işletmenin kendine göre koşulları vardır.

Bugüne kadar çokça dile getirilen parite konusu işe yaramamıştır. 1/2 ile başlayan parite önerileri 1/1,5, 1/1,3 gibi oranlara düşürülmüş fakat hiçbir yere varılamamıştır.

Diğer yandan herkesin ayrı ayrı, kendi kendine yaptığı maliyet hesapları üst makamlar tarafından ciddiye alınmamış, hatta bazen şüpheyle karşılanmıştır.

Eğer temel kabuller ile maliyet hesap edilirse çiftlikler “sürü yönetimi” konusunda bilgi sahibi olmak ve kendilerine çeki-düzen vererek maliyetlerini kontrol etmek zorunda kalacaklar, bu suretle kazançlı bir işletmeye sahip olacaklardır.

Çiğ süt maliyetini etkileyen çok sayıda etken vardır. Tabii ki her çiftlik arpa ve yonca kullanacak değil. Ancak sonuç değişmez. Elbet arpa yerine mısır, yonca yerine başka otlar kullanan ya da merada hayvan besleyen işletmeler mevcuttur. Temel kabuller belirlenince çiftlikler elde ettikleri süt ile hayvanlar için yaptıkları masrafları kontrol ederek kendileri için doğru olan yolu bulacaklardır.

Yazdıklarım öneridir. Bir “beyin fırtınası” yapmak, basit ama etkili bir sistem bulunmasını sağlamak için böyle bir öneri sunmak istedim.

Üzerinde tartışılarak tamamen doğru bir yöntem bulunabilir.

Tahir S. Yavuz
Tahir S. Yavuz 1957 yılında Bursa’da doğdu. İlk ve orta öğrenimini Gemlik’te tamamlayan Yavuz, lise öğrenimini Bursa Erkek Lisesi’nde 1974 yılında tamamladı ve aynı yıl İstanbul Veteriner Fakültesi’nde öğrenimine başladı. 1979 yılında İstanbul Üniversitesi Veteriner Fakültesi’nden mezun oldu. 1983 yılı Nisan ayına kadar Bursa Hayvan Hastanesi’nde Veteriner Hekimlik, Uludağ Üniversitesi Veteriner Fakültesi’nde asistanlık yaptı. 1983-1988 yılları arasında Pınar Et’in kuruluş ve işletmesinde görev aldı. Pınar Et’te çalıştığı yıllarda tanıştığı meslektaşlarıyla 1988 yılında Ege Vet’i kurdu. 1988-1998 yılları arasında Amerikan Yemlik Tahıl Konseyi’ne danışmanlık hizmetleri verdi. Ege Vet Genel Müdürü olarak görev yaptı. Ata Fen ve Sürü Yönetimi şirketlerinin kuruluşunda yer alan Yavuz, mesleği ile ilgili olarak çok sayıda makalelerini 2009 yılında “Meslekte 30 yıl” ve 2014 yılında “Meslekte 35 yıl” kitaplarında topladı ve yayınladı. Daha sonra 12 adet kitabı yayınlandı. Mesleğiyle ilgili gazetelerde, dergilerde, internette köşe yazıları halen yayınlanmakta ve çeşitli TV programlarında bilgilerini paylaşmaktadır. Yurtiçinde ve yurtdışında birçok mesleki örgüte üye olan Yavuz, bir dönem İzmir Ticaret Odası Meclis Üyeliği yapmıştır. SETBİR Yönetim Kurulu Üyeliği görevini yürütmektedir. Yavuz, VİSAD, İZSİAD, İzmir Tarım Grubu ve TAGYAD üyeliklerini de sürdürmektedir. Yavuz, Veteriner Hekim Dr. Nuran Yavuz ile evlidir.

    İlgili başlıklar

    Köşe Yazısı

    Tarımda 5P!

    Türk Tarımını konuşurken, yazarken ve değerlendirirken bazı kavramlardan yararlanılmaktadır. Pazarlama, gelir dağılımı, sosyal güvenlik, destekler, ...

    Yorum yapın

    E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir