Köşe Yazısı

Şarap

Tarım ve Orman Bakanlığı 2024-2028 Stratejik Planı 13 Ocak 2024 tarihinde yayınlandı. Stratejik planla ilgili görüşlerimi belirtmeden önce Gérard Bertrand’ın aile şirketini küresel bir markaya nasıl dönüştürdüğüne bakalım: “… O günlerde Languedoc’lu üreticiler şaraplarını günlük tüketim için pazarlıyordu. Ancak babam, bölgede kaliteli şarap üretebileceğini düşünüyordu. Bu yüzden bu konuda uzmanlaşmaya odaklandı. Ben de onun 13 yaşındaki çırağıydım.

Şarap üretiminde toprak ve iklim gibi değiştiremeyeceğimiz ve üzüm çeşidi, hasat zamanı, imalat yöntemleri ve harman gibi değiştirebileceğiniz birçok faktör etkin rol oynar. İlk başta doğru üzümleri seçmelisiniz… Yetiştiricilerin bağlarına nasıl bakacakları da kendilerine kalmış. Örneğin biyodinamik yöntemler kullanarak verimlilik ve istikrar yerine üzüm sağlığı ve tada öncelik verebilirler. Hasat zamanını ise hava ve üzümlerin nasıl olgunlaştığına dair bin bir tane farklı konuda karar verdikten sonra belirlersiniz. Fermantasyon ve depolamayla ilgili kararlar kimi zaman kesin olarak, bazen de sezgi ve deneyimlere dayanarak alınır. … Aslında sadece üzüm yerine toprak ve üzüme beraber odaklanmak günümüz trendlerine ters bir yaklaşım içeriyor ancak, iklim ve toprağın her bir bileşen üzerindeki etkisini göz önünde bulundurarak en iyi şarabı hangi kombinasyonun oluşturacağını dikkatlice tartmış bir üreticinin harmanlanmış şarabını tattığınızda çok daha ilginç ve iyi bir deneyim yaşayacağınızı düşünüyorum.

… Babam bölgenin potansiyelini net bir şekilde gören isimlerdendi. … [İşi öğrenmek için] iki haftalığına Kaliforniya’ya gittik. Orada her gün altı-yedi tane bağ ziyaret ettik. Efsanevi şarap üreticisi Robert Mondavi ile Napa Vadisindeki bağında tanışma fırsatı buldum. … Eve döndüğümde Güney Fransa’da şarap üretimini dönüştürebileceğimizi düşünüyordum. Sorun kalitede değildi; çok iyi şarap ürettiğimizi biliyordum. Problem, insanların onları denemelerini sağlamaktı. … Ürünlerimizi tanıtmak için süpermarket turuna çıktık. Perakendeciler ürünlerimize hayran kaldılar ve ben de birçok bağlantı kurmayı başardım. … İlerlediğimiz muhakkaktı ancak ezberleri bozmuş olduğumuz söylenemezdi. … Markalaşma stratejimiz üzerine ciddi biçimde düşünmeye başladım. … Vizyonumuz, Güney Fransa’daki şarap sektörü için yeni, organik bir paradigma yaratmaktı. Şaraplarımızı bir deneyim olarak pazarlayacaktık. … Bu değişimin finansmanını sağlamak adına yıllık brüt karımızın yüzde 10’unu iletişim ve etkinliklere ayırmayı önerdik. … Tek çözüm ithalatı kendimiz yapıp, dağıtımcılara doğrudan ulaşmaktı. Aslında bu riskli bir girişimdi. Ama şansıma o yıl, Kuzey Amerika’nın en büyük alkollü içecek dağıtıcısının şarap direktörü Mel Dick ile tanıştım. Ona, ‘Mel, bana bir şans verene kadar ofisinden çıkmayacağım’ dedim. … Telefonu çıkardı, New York’taki direktörü arayarak ona şaraplardan almasını söyledi. Ertesi gün New York’taydım. Şehirde ne kadar Fransız restoranı varsa hepsini ziyaret ettim. Altı ay içinde 50’den fazla sipariş aldık.

… Şirket için başlarda koyduğum bir başka hedef de kendi üretimimizi yüzde 100 biyodinamik hale getirmek ve markamız altında sadece sertifikalı organik şarap üreticilerinin ürünlerini satmaktı. … 2002’de L’Hospitalet’yi satın almadan kısa bir süre önce biyodinamik tarımı denemek için bir ekip kurdum

… Farklı apelasyonlardan altı harikulade şarabı tattıktan sonra sıra günün son şarabına gelmişti. Tam olarak çıkaramasam da bunun diğerlerinden çok farklı bir şarap olduğunu anlamıştım. Şarabın hikayesini Aubert’ten dinlemiştik. Bu şarabın üretiminde sadece kadınlar çalışmıştı. Zira bağdaki erkeklerin tamamı ya İkinci Dünya Savaşı için cephede ya direnişte ya da Alman hapishanelerindeydi. Şarap, kadınların farklı tercihlerini, deneyimledikleri acıları ve gösterdikleri acıları ve gösterdikleri direnci yansıtıyordu. Bu duygulanmanın çok ötesinde bir şeydi; bir bağ kurmuştuk…”

Nasıl başarmış? İşte bazı anahtar kavramlar: Kaliteli şarap üretmek, uzmanlaşmak, yapacağın işin önce çırağı olmak, değiştirebileceğiniz ve değiştiremeyeceğiniz faktörlerin farkında olmak, doğru ürünü seçmek, hem bilime hem de sezgi ve deneyime dayanarak karar vermek, fikirleri test etmek, potansiyeli görmek, işi ustasından/uzmanlardan öğrenmek, sorunu doğru tespit etmek, çözüm üretmek, ürünü tanıtmak, bağlantı kurmak, ezberleri bozmak, markalaşma stratejisi üzerinde düşünmek, vizyon geliştirmek, değişim, iletişim ve etkinliklere finansman ayırmak, ısrarcı olmak, hedef koymak, denemek/araştırmak, ekip kurmak, hikaye anlatmak…

2024-2028 Stratejik Planında atladığımız konular olabilir mi?

Prof. Dr. Mustafa Bekmezci
1973 yılında Akşehir’de dünyaya gelen Dr. BEKMEZCİ, ilk ve ortaokul öğrenimini Akşehir’de, lise öğrenimini Kuleli Askerî Lisesinde tamamladı. 1995 yılında Kara Harp Okulu’ndan Sistem Mühendisi olarak mezun oldu. 2003 yılında Bolu Abant İzzet Baysal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü İşletme Anabilim Dalı’nda yüksek lisans programını tamamladı. 2008 yılında Kocaeli Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Yönetim ve Organizasyon Anabilim Dalında doktora derecesi aldı. 2015 yılında doçent, 2020’de profesör olan Dr. BEKMEZCİ, halen Milli Savunma Üniversitesi Kara Harp Okulu Dekanlığı’nda görevini sürdürmektedir.

    İlgili başlıklar

    Yorum yapın

    E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir