Köşe Yazısı

Su Kanunu Yasalaşmalıdır -2

Madde 11 – İzin, İzleme ve Bilgi Verme Hususlarından Mesul Kurumlar

– Atıksu deşarj izin ve denetim faaliyetlerinden: ÇŞB

– Su kaynaklarının izlenmesinden: TOB

– Su kaynaklarının ve doğal mineralli suların tahsisi ve tahsis maksatlarına ve şartlarına uygun olarak kullanılmasını temin için gerekli denetimler: DSİ

– Jeotermal kaynakların reenjeksiyon ve deşarjı ile alakalı izleme ve denetimler,

– 5686 sayılı Jeotermal Kaynaklar ve Doğal Mineralli Sular Kanunu uyarınca yapılır.

Madde 12, 13, 14 – Su Yönetim Kurulları

– Su Yönetimi Yüksek Kurulu

– Havza Yönetimi Merkez Kurulu

– Havza Yönetim Kurulları

Madde 15, 18 – Su Bilgi Sistemi ve Su Sicili

– Su Bilgi Sistemi ile su kaynaklarına ilişkin her türlü bilgi tek bir sistem altında toplanacak,

– Su verisi üreten ve kullanan kurumların veriye erişimi sağlanacak,

– Suyun ülkemizde tek elden yönetimine yardımcı bir araç oluşturulacaktır.

– Ayrıca su tahsislerinin kayıt altına alınması içinsu tahsis sicili getirilecektir.

Madde 16, 17 – Su Kaynaklarının Tahsisi

– Kullanım maksatlarına göre su tahsisi, SuYönetimi Yüksek Kurulunca yapılacaktır.

– Münferit tahsis Havza Sektörel Su Tahsisi Planları dikkate alınarak DSİ Genel Müdürlüğü’nce yapılacaktır.

– Su tahsisi en fazla 29 yıla kadar yapılabilecektir.

– İçme ve kullanma suyu ile stratejik kullanım hariç emniyetli yeraltı suyu işletme rezervinden daha fazla su tahsisi yapılamaz.

Madde 24 – Fiyatlandırma

Münferit tahsis sahiplerinden bedel alınıp alınmaması hususu, Cumhurbaşkanı’nın takdirine bırakılmıştır.

2011 Yılından Beri Çıkmayan Su Kanunu İçin, Aşağıda Sonuç Bildirgesi Yer Alan, 2021 Yılında Yapılan “1. Su Şurası”nın 6. maddesinde de “Su Kanunu yürürlüğe konulacaktır” denilmesine rağmen 2023/ OCAK itibariyle hala SU KANUNU çıkmamıştır.

2021/Ekim ayında yapılan 1. Su Şurası Sonuç Bildirgesi’nde yer alan hususlar şöyle özetlenebilir;

  1. Su Verimliliği Strateji Belgesi ve Havza Bazlı Su Verimliliği Eylem Planları hazırlanacaktır.
  2. Belediyelerce içme suyu sistemlerindeki su kaybı oranı %35’den %25 seviyesinin altına indirilecektir.
  3. Avrupa Yeşil Mutabakatına göre, suların yeniden kullanımı sağlanacak ve su ayak izi belirlenecektir.
  4. Su yönetiminde 2023 yılına kadar gerekli mevzuat düzenlemeleri yapılacaktır.
  5. Su kaynaklarımızın korunma ve iyileştirilmesi ile sürdürülebilirliği için havza yönetim planlarına uyulacaktır.
  6. Su yönetiminde parçalı yapıyı giderecek ve Su Kanunu yürürlüğe konulacaktır.
  7. Suyun sürdürülebilirliği ile ilgili strateji ve politikalar; Ulusal Su Planı gibi bütün planlarda yer alacaktır.
  8. İçme suyu arıtma tesisleri, suyun özellikleri ve bölgeye uygunluğuna göre projelendirilecek ve işletilecektir.
  9. Kaynaktan musluğa su güvenliği sağlanacaktır.
  10. Atıksu arıtma tesisleri, Nehir Havzası Yönetim Planları ile uyumlu olarak projelendirilecektir.
  11. Su kaynaklarımızın kalitesini korumak için deşarj standartlarına geçiş sağlanacaktır.
  12. Yeraltı ve üstü su kaynaklarımızın kalite ve miktarı korunması için kurumlar arası koordinasyon etkinleştirilecektir.
  13. Ulusal Su Bilgi Sistemi yaygınlaştırılacak, su ile ilgili bütün çalışmalarda KDS’nin kullanımı yaygınlaştırılacaktır.
  14. Paris Anlaşması’nın onaylanması ile iklim değişikliğinin su kaynaklarına etkileri analiz edilecektir.
  15. Taşkın ve kuraklık yönetiminde kriz yönetiminden risk yönetimine geçiş sağlanacaktır.
  16. Taşkın ve kuraklık ile ilgili tahmin ve erken uyarı sistemleri kurulacak ve önceden gerekli uyarılar yapılacaktır.
  17. Toplumun, su ve toprak koruma ile ilgili iklim değişikliğine karşı direncinin ve bilincinin artırılması sağlanacaktır.
  18. Ekonomik olarak sulanabilir arazilerin modern sulama yöntemleriyle sulanması yaygınlaştırılacaktır.
  19. Sulama projelerinde özel sektörü de içine alan yeni finansman modelleri geliştirilecektir.
  20. Havza su potansiyeline göre ürün deseni belirlenerek suya göre tarım yaklaşımı esas alınacaktır.
  21. Dijital teknolojilerle tasarruflu su kullanımı sağlanacak ve sulamada enerji giderleri azaltılacaktır.
  22. Ülkemizin aktif deprem kuşağında olması sebebiyle, barajların güvenli işletilmesi için mevzuat geliştirilecektir.
  23. Su depolamasını artırmak için baraj yapımlarına devam edilecek ve mevcut barajların ömürleri uzatılacaktır.
  24. Yeraltı barajları ve yeraltısuyu suni besleme yapılarının planlanması ve tamamlanması hızla sağlanacaktır.
  25. Toplumun her kesiminin su, meteoroloji ve iklim değişikliği okuryazarlığı artırılacaktır.
  26. Afetlere karşı şehir planlamalarında ve zirai faaliyetlerde meteorolojik verinin kullanımı arttırılacaktır.
  27. Yukarı havzalardaki restorasyondayerel bilgi ve tecrübe dikkate alınarak, doğa temelli çözümlere sağlanacaktır.
  28. Su yönetimine ilişkin AR-GE çalışmaları desteklenecekve geliştirilecektir.

Bugüne kadar onlarca kanun çıktı ama en önemli kanun olan SU KANUNU, 2011 yılından beri bir türlü çıkmadı. Her türlü çalışması yapılmış ve yasalaşması için günler değil, saatlerin yeterli olacağı SU KANUNU neden çıkmadı ya da neden çıkmıyor? Binlerce maddelik kanunlar çıktığı halde neden 30 maddelik SU KANUNU bir türlü çıkmıyor.

Buradan çağrı yapalım; VATANIMIZ ve VATANDAŞLARIMIZ için, varlık/yokluk meselesi olan, 12 yıldır çıkması beklenen ve her türlü hazırlığı tamamlanmış olan SU KANUNU’nun seçimden önce, Meclis tatile girmeden önce ÇIKARILMASI ELZEMDİR.

İlgili başlıklar

Yorum yapın

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir